No Tears For Queers.

Idag har jag förrutom skolan, vart och sett på en teater.
"No tears for queers" hette den och det var otroligt bra.
Pjäsen är uppdelad i tre fall av hatbrott. Ett i USA och två i Sverige.
Vi hade möjlighet att se en öppen repetition så vi såg bara de första två fallen.
Det var väldigt gripande och man fick sig då och då en tankeställare.
Jag rekomenderar starkt att ni går och ser den.
Premiären är 16 september på Pustervik i Göteborg och senare åker den ut på turné i Sverige.

Efter föreställningen så hade RFSL ett gruppsamtal om bland annat pjäsen.
Vi fick ventilera vad vi kände precis efter vi sett den och diskutera hatbrott i vardagslivet.

Man pratar ju väldigt mycket om tolerans, att man ska tolerera att människor är olika.
Då gjorde vi en övning som gjorde att man fick ett nytt sätt att se på tolerans.
Man satt två och två och skulle berätta att man tolererade olika saker med varandra.
T ex. "Jag tolererar att du har brunt hår. Det är helt okej alltså."
Det första man blev var ju förbannad.
Varför ska jag behöva den här personens godkännande?
Senare byggde vi på så att den tolererade personen även skulle tacka efteråt.
Jag tror ingens tack var menat från hjärtat.
"Vad generöst av dig att tolerera att jag har brunt hår, verkligen tack."

Övningen fick en att få en inblick i att hela tiden bli tolererad av människor.




Pjäsen är en del av ett projekt som RFSL har med ungdomar och på lördag har dom en uppstarts workshop på Bohusläns Teater.
Jag ska dra dit med Fatme och kolla läget.

Kommentarer
Postat av: anna-lena heydar

Visste väl att det fanns en liten samhällsförbättrare inom dig också....

2009-09-03 @ 18:40:13
URL: http://annalenaheydar.blogg.se/
Postat av: Fritt ur hjärtat

Och att du uppkattar en bra teater!!!

2009-09-04 @ 09:40:05
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Postat av: Tina

Va kul att ni sett delar ur vår uppsättning No tears for queers. Vi ses imorgon, jag kommer att vara där och arbeta i receptionen. Välkomna!

2009-09-04 @ 19:45:02
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0